La biblioteca
escolar del CEIP Es Vedrà ocupa un aula de 59,40 m2, a la planta
superior de l’edifici antic. Romana oberta en temps de pati, per a la lectura
lliure i servei de préstec de l’alumnat de primària. La resta de temps lectiu
està disponible per a que cada mestre hi acudeixi amb el seu alumnat quan ho
consideri necessari. Té un fons d’aproximadament 6000 llibres, dels quals
gairebé 5.000 ja estan inventariats a l’Abiesweb. La biblioteca està
distribuïda en diferents espais, seguint la classificació internacional CDU:
- El fons bibliogràfic de ficció està organitzat segons els diferents grups d'edats, i es senyalitzen per colors: tejuelo de color vermell per a educació infantil; tejuelo de color groc per a 1r i 2n d'educació primària; tejuelo de color blau per a 3r i 4t d'educació primària i tejuelo de color verd per a 5è i 6è d'educació primària.
- Els llibres de
consulta estan ordenats segons l'àmbit: medi ambient, geografia, història,
animals, plantes, cos humà,... Per facilitar l’organització dels més petits, un
codi visual acompanya al codi numèric de la CDU, per exemple:
- En un altre prestatge ens trobem les enciclopèdies, diccionaris i traductors.
- Hi ha un apartat de literatura clàssica i per adults, de còmics, de contes per contar en veu alta i de literatura en altres llengües, especialment en llengua anglesa.
- Finalment, hi ha un apartat amb el fons dedicat a les nostres Illes Balears.
A més a més,
cada curs escolar dues mestres de primària realitzen les guàrdies de pati en la biblioteca, gestionat el préstec del fons a
l’alumnat de primària; d’aquesta manera, aconseguim una implicació més directa
de tot el Claustre en el projecte de biblioteca escolar.
Paral·lelament
a les actuacions recollides al nostre Projecte de Biblioteca Escolar (document
adjunt), en els dos darrers cursos, s’ha realitzat una sèrie d’actuacions adreçades a la millora de la
biblioteca:
→
importació de les dades del catàleg de l’Abies local a la
plataforma Abiesweb;
→
ampliació del fons bibliogràfic;
→
adquisició
d’estores i puffs per a la zona de lectura, i
→
inclusió del codi visual per donar suport a
l’organització, ubicació i localització del fons bibliogràfic, especialment als
llibres de coneixements (cartells als prestatges i etiquetes al llom de cada
exemplar).
PROJECTE DE BIBLIOTECA
Les
principals línies de treball que es proposen des del projecte de biblioteca s’emmarcarien
dins aquests quatre àmbits d’intervenció:
1.
Aprenentatge
de la lectura.
Entès com una
progressió ascendent en l’adquisició de la comprensió lectora, com una
ampliació de la capacitat de llegir textos cada cop més complexos, i com una
necessitat de superació i d’esforç en la lectura. Suposa, principalment, una
lectura intensiva i implica principalment les classes de llengües i literatura. Les activitats per al foment de
la lectura i la comprensió lectora en totes les àrees i matèries que es
realitzaran estan recollides al Projecte
de biblioteca escolar i foment de la lectura annexat.
2.
Aprenentatge
a través de la lectura
Entès com la
capacitat de cercar, comprendre i assimilar textos amb una finalitat
investigadora concreta, com la capacitat de discernir críticament la informació
vehiculada per textos de diferents tipus i registres, i com a aprenentatge de
la gestió del coneixement. Suposa una lectura extensiva i implica totes les
àrees del currículum. És en aquest àmbit on cal plantejar noves actuacions
destinades a l’adquisició de les competències clau de l’alumnat i dels objectius
prevists en el projecte curricular del centre revisat recentment.
Algunes de
les activitats adreçades a propiciar l’aprenentatge per projectes i altres
metodologies actives utilitzant els recursos i serveis de la nostra biblioteca
es recullen en el següent quadre:
Competències
específiques
|
Activitats
a realitzar a la biblioteca
|
Activitats
a realitzar a l’aula
|
|
Competència
en comunicació lingüística
|
·Comunicar
amb claredat, propòsit i comprensió en l’audiència.
·Utilitzar
formes comunicatives eficientment: oral, artística, gràfica escrita.
·Habilitats
per representar-se mentalment, interpretar i comprendre la realitat.
|
·Consultar
diferents fonts.
·Llegir
textos amb la intenció de gaudir de la seva lectura o extraure informació
concreta.
·Escriure
textos reelaborant la informació extreta.
·Citar
les fonts.
|
·Expressar
sentiments, emocions, vivències i opinions.
·Composar
textos d’ús pràctic per utilitzar en situacions comunicatives.
·Aplicar
estratègies bàsiques de correcció i millora d’un text.
·Donar
una adequada presentació d’un text escrit.
·Realitzar
lectures de diferents textos amb diverses finalitats.
|
Tractament
de la informació i competència digital
|
·Reconèixer,
analitzar i avaluar diversos formats de comunicació.
·Utilitzar
adequadament els recursos digitals.
·Cercar,
obtenir, processar i comunicar informació, transformant-la en coneixement.
·Aplicar
en diferents situacions i contextos el coneixement dels diferents tipus
d’informació.
·Aplicar
les TIC en el processament dels diversos recursos d’informació.
|
·Identificar,
seleccionar i avaluar recursos d’informació.
·Processar
i extraure informació de diverses fonts, demostrant interès en la tasca.
·Comunicar
la informació extreta.
·Treballar
en un entorn col·laboratiu.
|
·Definir
una tasca e identificar una necessitat d’informació, mostrant interès
personal.
·Organitzar,
sintetitzar i presentar els resultats de la consulta d’informació, utilitzant
diferents estratègies i productes amb creativitat i interès.
·Revisar
els treballs.
·Presentar
de forma adequada la informació.
·Reflexionar
en grup.
·Transferir
allò après a altres situacions.
|
Competència
per aprendre a aprendre
|
·Recollir
i utilitzar la informació eficientment.
·Adaptar-se
a diferents contextos d’aprenentatge.
·Desenvolupar
un pensament crític.
·Desenvolupar
la capacitat de resolució de problemes.
·Desenvolupar
el pensament creatiu.
·Treballar
autònomament.
·Aplicar
habilitats com a usuaris de diverses fonts d’informació.
|
·Treballar
de manera autònoma segons els objectius plantejats.
·Plantejar-se
preguntes i utilitzar diverses estratègies per respondre-les amb la
informació disponible.
·Organitzar
temps i tasques adequadament.
·Utilitzar
recursos diversos en funció d’uns objectius establerts.
·Adquirir
hàbits correctes de comportament.
|
·Utilitzar
connexions transversals de les diferents àrees.
·Valorar,
criticar i clarificar les seves múltiples estratègies de resolució de
problemes.
·Habilitat
per interpretar i expressar amb claredat informacions, dades i
argumentacions.
·Avaluar
el procés.
|
3.
Gust
per llegir
Entès com
l’adquisició d’un hàbit basat en el gaudi, com a descobriment d’unes
il·limitades possibilitats d’oci, i com a expressió i formació del gust
personal i del desig lector propi. Suposa una lectura en llibertat i implica, principalment,
la dinamització de la biblioteca.
4.
Formació
d’usuaris
Entesa com
l’adquisició de les eines tècniques i metodològiques de les diferents formes
d’accés, tant a la lectura com a font d’informació, com a la lectura com a font
de gaudi. Suposa una formació específica en el si de la biblioteca escolar i
compren accions per a la millora de la competència mediàtica i informacional i
accions per a la integració de la cultura impresa i la cultura digital.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada