La biblioteca


La biblioteca escolar del CEIP Es Vedrà ocupa un aula de 59,40 m2, a la planta superior de l’edifici antic. Romana oberta en temps de pati, per a la lectura lliure i servei de préstec de l’alumnat de primària. La resta de temps lectiu està disponible per a que cada mestre hi acudeixi amb el seu alumnat quan ho consideri necessari. Té un fons d’aproximadament 6000 llibres, dels quals gairebé 5.000 ja estan inventariats a l’Abiesweb. La biblioteca està distribuïda en diferents espais, seguint la classificació internacional CDU:
  •        El fons bibliogràfic de ficció està organitzat segons els diferents grups d'edats, i es senyalitzen per colors: tejuelo de color vermell per a educació infantil; tejuelo de color groc per a 1r i 2n d'educació primària; tejuelo de color  blau per a 3r i 4t d'educació primària i tejuelo de color verd per a 5è i 6è d'educació primària.
  •       Els llibres de consulta estan ordenats segons l'àmbit: medi ambient, geografia, història, animals, plantes, cos humà,... Per facilitar l’organització dels més petits, un codi visual acompanya al codi numèric de la CDU, per exemple: 
     
     
  •          En un altre prestatge ens trobem les enciclopèdies, diccionaris i traductors.
  •         Hi ha un apartat de literatura clàssica i per adults, de còmics, de contes per contar en veu alta i de literatura en altres llengües, especialment en llengua anglesa.
  •         Finalment, hi ha un apartat amb el fons dedicat a les nostres Illes Balears.

A més a més, cada curs escolar dues mestres de primària realitzen les guàrdies de pati en la biblioteca, gestionat el préstec del fons a l’alumnat de primària; d’aquesta manera, aconseguim una implicació més directa de tot el Claustre en el projecte de biblioteca escolar.
Paral·lelament a les actuacions recollides al nostre Projecte de Biblioteca Escolar (document adjunt), en els dos darrers cursos, s’ha realitzat una sèrie d’actuacions adreçades a la millora de la biblioteca:
   importació de les dades del catàleg de l’Abies local a la plataforma Abiesweb;
   ampliació del fons bibliogràfic;
    adquisició d’estores i puffs per a la zona de lectura,  i
   inclusió del codi visual per donar suport a l’organització, ubicació i localització del fons bibliogràfic, especialment als llibres de coneixements (cartells als prestatges i etiquetes al llom de cada exemplar).



PROJECTE DE BIBLIOTECA
  Les principals línies de treball que es proposen des del projecte de biblioteca s’emmarcarien dins aquests quatre àmbits d’intervenció:
1.      Aprenentatge de la lectura.
     Entès com una progressió ascendent en l’adquisició de la comprensió lectora, com una ampliació de la capacitat de llegir textos cada cop més complexos, i com una necessitat de superació i d’esforç en la lectura. Suposa, principalment, una lectura intensiva i implica principalment les classes de llengües i  literatura. Les activitats per al foment de la lectura i la comprensió lectora en totes les àrees i matèries que es realitzaran estan recollides al Projecte de biblioteca escolar i foment de la lectura annexat.
2.   Aprenentatge a través de la lectura
   Entès com la capacitat de cercar, comprendre i assimilar textos amb una finalitat investigadora concreta, com la capacitat de discernir críticament la informació vehiculada per textos de diferents tipus i registres, i com a aprenentatge de la gestió del coneixement. Suposa una lectura extensiva i implica totes les àrees del currículum. És en aquest àmbit on cal plantejar noves actuacions destinades a l’adquisició de les competències clau de l’alumnat i dels objectius prevists en el projecte curricular del centre revisat recentment.
   Algunes de les activitats adreçades a propiciar l’aprenentatge per projectes i altres metodologies actives utilitzant els recursos i serveis de la nostra biblioteca es recullen en el següent quadre:
     Competències específiques
    Activitats a realitzar a la biblioteca
     Activitats a realitzar a l’aula
     Competència en comunicació lingüística
·Comunicar amb claredat, propòsit i comprensió en l’audiència.
·Utilitzar formes comunicatives eficientment: oral, artística, gràfica escrita.
·Habilitats per representar-se mentalment, interpretar i comprendre la realitat.
·Consultar diferents fonts.
·Llegir textos amb la intenció de gaudir de la seva lectura o extraure informació concreta.
·Escriure textos reelaborant la informació extreta.
·Citar les fonts.
·Expressar sentiments, emocions, vivències i opinions.
·Composar textos d’ús pràctic per utilitzar en situacions comunicatives.
·Aplicar estratègies bàsiques de correcció i millora d’un text.
·Donar una adequada presentació d’un text escrit.
·Realitzar lectures de diferents textos amb diverses finalitats.
     Tractament de la informació i competència digital
·Reconèixer, analitzar i avaluar diversos formats de comunicació.
·Utilitzar adequadament els recursos digitals.
·Cercar, obtenir, processar i comunicar informació, transformant-la en coneixement.
·Aplicar en diferents situacions i contextos el coneixement dels diferents tipus d’informació.
·Aplicar les TIC en el processament dels diversos recursos d’informació.
·Identificar, seleccionar i avaluar recursos d’informació.
·Processar i extraure informació de diverses fonts, demostrant interès en la tasca.
·Comunicar la informació extreta.
·Treballar en un entorn col·laboratiu.
·Definir una tasca e identificar una necessitat d’informació, mostrant interès personal.
·Organitzar, sintetitzar i presentar els resultats de la consulta d’informació, utilitzant diferents estratègies i productes amb creativitat i interès.
·Revisar els treballs.
·Presentar de forma adequada la informació.
·Reflexionar en grup.
·Transferir allò après a altres situacions.
     Competència per aprendre a aprendre
·Recollir i utilitzar la informació eficientment.
·Adaptar-se a diferents contextos d’aprenentatge.
·Desenvolupar un pensament crític.
·Desenvolupar la capacitat de resolució de problemes.
·Desenvolupar el pensament creatiu.
·Treballar autònomament.
·Aplicar habilitats com a usuaris de diverses fonts d’informació.
·Treballar de manera autònoma segons els objectius plantejats.
·Plantejar-se preguntes i utilitzar diverses estratègies per respondre-les amb la informació disponible.
·Organitzar temps i tasques adequadament.
·Utilitzar recursos diversos en funció d’uns objectius establerts.
·Adquirir hàbits correctes de comportament.
·Utilitzar connexions transversals de les diferents àrees.
·Valorar, criticar i clarificar les seves múltiples estratègies de resolució de problemes.
·Habilitat per interpretar i expressar amb claredat informacions, dades i argumentacions.
·Avaluar el procés.

3.   Gust per llegir
  Entès com l’adquisició d’un hàbit basat en el gaudi, com a descobriment d’unes il·limitades possibilitats d’oci, i com a expressió i formació del gust personal i del desig lector propi. Suposa una lectura en llibertat i implica, principalment, la dinamització de la biblioteca.
4.   Formació d’usuaris
     Entesa com l’adquisició de les eines tècniques i metodològiques de les diferents formes d’accés, tant a la lectura com a font d’informació, com a la lectura com a font de gaudi. Suposa una formació específica en el si de la biblioteca escolar i compren accions per a la millora de la competència mediàtica i informacional i accions per a la integració de la cultura impresa i la cultura digital. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada